למה חשוב לנהל נכון שיחת משוב קשה עם עובדים

אם אתם מנהלים, סביר להניח שבשלב כזה או אחר בקריירה שלכם, תדרשו לקיים שיחת משוב קשה.
בין אם במסגרת התהליכים הארגוניים השוטפים, כדוגמת הערכת עובדים, שיחת העלאת שכר, בונוסים או אופציות, או כחלק משגרת הניהול שלכם, לדוגמא פתרון קונפליקטים, העברת מסר על ביצועים נמוכים, פיטורין וכו'.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
אורית גורדון-יעוץ ארגוני ואימון אישי, למה חשוב לנהל נכון שיחת משוב קשה עם עובדים

שיחת משוב קשה היא ללא ספק אחת המשימות היותר מאתגרות בניהול.
כשאני פוגשת מנהלים, בתהליכי יעוץ ניהולי, מדהים לראות איך רק המחשבה על השיחה המתקרבת, לוקחת אותם חזרה לכל ניסיונות העבר הלא נעימים שחוו: עובד שהתחיל לבכות, עובדת שהתפטרה לאחר שיחת הערכה קשה, עובדים שהתחילו להטיח בהם האשמות.
הם משתפים בקושי שלהם לנהל את הסיטואציה, בקושי לנהל את רגשות העובדים שלהם, ואפילו בקושי לנהל את הרגשות שלהם עצמם.
לרוב עולות גם דוגמאות למחירים ששילמו כתוצאה מכך. 

אם זה המצב, אך טבעי שחלקנו נעדיף לדחות ואפילו להימנע מלקיים שיחות קשות.
אך האם מדובר במהלך אפקטיבי?

קארל יונג, ממובילי הפסיכולוגיה המודרנית כתב:
" what you resist not only persists, but will grow in size"

או בתרגום חופשי לעברית: מה שלא ייטופל בזמן ילך ויגדל, ובהקשר ל שיחת משוב קשה, המנעות ממנה או הסתרת חלק מהמסרים החשובים לכם, עלולים להפוך לסיטואציה הרבה יותר מורכבת לניהול, בהמשך.

שיחת משוב קשה - איך מנהלים מתחמקים?

לאורך השנים בהם עסקתי ב ייעוץ אישי למנהלים, ראיתי דרכים שונות ויצירתיות של התחמקות: מנהלים שדחו את השיחה עד שלא ניתן יותר, ולעיתים עד שכבר היה מאוחר מדי, מנהלים שקיימו שיחת משוב "על הדרך" ובלי להתכונן, מנהלים שהתחמקו בזמן שיחת הערכה מלהעביר את הנקודות הקריטיות.

כמובן שפעולות התחמקות אלו לא בהכרח היו מודעות, ולעיתים רבות אף הוצדקו בנימוקים הגיוניים ביותר. אך כשחקרנו את הדברים לעומק, בתהליכי ייעוץ אישי למנהלים, הבנו שההתנהגות משקפת קושי ובפועל אינה אפקטיבית.
להפך, היא עלולה לייצר בורות יותר גדולים, להתמודדות בהמשך.

מצד שני, כיף היה לראות את הסיפוק של מנהלים, שביקשו יעוץ ניהולי לקראת שיחת משוב מורכבת, והצליחו לנתב אותה באופן כזה שחיזק את היחסים עם העובדים, ובהמשך השפיע גם על רמת המחויבות והתפוקות בצוות.

שביעות הרצון הגבוהה שלהם, נבעה בעיקר מתחושת ההצלחה של התמודדות עם קושי, שעד לפני רגע חשבו שלא יוכלו לו.

למה זה כל כך משנה איך תנהלו שיחת משוב קשה?

כפי שציינתי קודם, האופן שבו תנהלו שיחת משוב קשה ישפיע באופן משמעותי על מערכת היחסים שלכם עם העובדים.

שיחה מורכבת שמנוהלת בצורה נכונה, משפיעה על רמת המחויבות, המורל והביצועים ומקרינה בהתאם גם על כל הצוות.

גם ההפך הוא הנכון. שיחת משוב מורכבת שמנוהלת בצורה לא נכונה, עלולה לפגוע ברמת האמון והמחויבות של העובד, ובהמשך עלולה גם להקרין על תוצאות הצוות כולו.

מנהלים מבינים זאת, ומאחר והם אחראים על התוצאות, טבעי שיעדיפו להימנע מלקיים שיחת משוב קשה, במיוחד כשמרגישים שאין להם את הכלים לעשות זאת בצורה טובה.

עליו פניו זה נתפס בעיניהם עדיף מאשר לשלם את המחיר הניהולי והאישי הפוטנציאלי.

באחד מתהליכי יעוץ ניהולי שקיימתי, התלונן מנהל פיתוח על עובד שנותן תפוקה של 50%. למרות המחיר ששילם, העדיף המנהל שלא להתעמת עם העובד, מחשש שיאבד גם את המעט שמקבל ממנו. המנהל פחד לקחת את הסיכון.

רק לאחר ששיקפתי למנהל את הפרדוקס, שהדבר שהוא חושש ממנו, קורה לו כבר הלכה למעשה, החליט המנהל להתעמת עם המצב. 

תחשבו על זה, ברוב המקרים, שיחת משוב ממנה אתם נמנעים, נוגעת בנקודות קריטיות להשגת ביצועים גבוהים. לכן החשש הגדול של פגיעה בתפוקות בעצם נוכח במציאות שלכם כבר היום. 

החלטתם לקפוץ למים ולהתמודד עם שיחת משוב קשה או שיחת העלאת שכר קשה?

כל הכבוד !

הטיפ הבא שלי אליכם – אל תזלזלו בהכנה!

הכנה טובה לשיחות קשות היא שלב קריטי  בהצלחת השיחה.

במאמר הבא אתן לכם 8 טיפים שיעזרו לכם להתכונן לשיחת משוב קשה. 

רוצה לקבל ציוץ למייל כשאני כותבת משהו חדש?


גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן